Aynur Dönmez Lüleci

Fotoğrafım
fethiye, Muğla, Türkiye

Bu Blogda Ara

İzleyiciler

6 Eylül 2012 Perşembe

1.sınıflar için oyun ve etkinlikler


     OYUNUN ADI: KELİME AVI -1-

Öğrenci velileri ve-veya öğretmen tarafından çocukların öğrendikleri kelimeler A4 kağıdının yarısına tahta kalemiyle okunaklı bir şekilde yazılır.  Kelimelerin yazılacağı önceden belirlenmelidir. Çünkü oyun sonunda bu kelimelerle anlamlı bir cümle oluşturulması istenecektir. Hazırlanan kartlar ayrı ayrı iplere geçirilerek okul bahçesinde farklı yerlere asılır.(çocukların yetişebileceği yerler olmasına dikkat ediniz. Çocuklar la 6 şar kişilik 6 grup oluşturulur. Her grup kendi ismini belirler. İlk 3 grup(6 lı) öğretmenden kelimeleri toplayacakları boş kutuyu ve hangi kelimeleri bulup kutuya atacakları yazılı olan listeyi öğretmenden sırayla alırlar, incelerler. Öğretmenin zil, marakas, düdük sesiyle çocuklar bahçede koşuşmaya başlar. Kendi listelerinde olan buldukları kelimeleri alıp kutuya atarlar. Bu sırada diğer 6 şar kişilik 3 grup onları izler tempo tutar. Yıldızlar, yıldızlar vb… Kelimeleri bulan kutulara koyan çocuklar sahneye gelirler. Buldukları 6 ayrı kelimeden birer tane alarak yan yana dizilir, anlamlı bir cümle oluştururlar. Alkışlar gelir. Diğer grupla oyun benzer şekilde devam ettirilir.
Örnek cümleler:
Meral/ iri/ taneli/ narlar/ al/, tart./
Onat on tane terli atleti at.
Meltem anneni nineni anla Ertan a anlat. Vb…


2.OYUNUN ADI:  ELA LALE, EL ELE

Kullanılacak materyaller:
Tebeşir, sek sek için uygun büyüklükte taş
Çocukları öğrenci sayılarına göre 5-6 şarlı gruplara ayırınız. Çocuklardan sek sek çizmeleri ve her sek sek karesine okumayı ve yazmayı öğrendikleri bir kelimeyi yazmaları istenir. Sırayla sek sek oynarlar. Her zıpladığı karede yazan yazıyı söylerler. Öğrenciler farklı kelimler yazmaları için yönlendirilebilir.
Oyun teneffüslerde veya okul dışı zamanda arkadaşlar arasında oynanılabilir.






3.OYUNUN ADI:  ZIP ZIP ZIPLA

Kullanılacak materyaller:
 A4 kağıdı, renkli tahta kalemi
Öğrenilen kelimeler a4 kağıtlarına yazılır.(Öğrenciler de yazabilir, okunaklı olmasına dikkat edilmelidir.).Her öğrenciye kelimenin yazılı olduğu bir kağıt verilir. Çocuklar kağıtlarının kenarlarına basarak bir daire oluştururlar. Bir ebe seçilir. Öğretmen hangi kelimeyi söylerse ebe o kelimenin üzerine basmış olan çocuğun yerine zıplayarak hızlıca geçer. Bir kaç tur sonra öğrencilerin yerleri değiştirilerek oyuna devam edilir.
Rüzgarlı havalarda kağıdın uçmaması için yere de tebeşirle bir daire çizerek içine öğrenciler yazabilir.





4.OYUNUN ADI: TAKIMINI KUR

Kullanılacak materyaller:
A4 kağıdı, renkli tahta kalemi, ip, düdük veya zil
Öğrencilere oyundan 1-2 gün önce çalışıp yeni öğrendikleri kelimeleri tekrarlamaları, oyun oynayacakları söylenir.
Öğrenilen kelimeler A4 kağıtlarına açık ve anlaşılır bir şekilde 2 şer tane aynı kelimeden olmak üzere yazılır. İplere takılır. Yarışacak 2 grup öğrenci birbirlerinin arkasına sıraya geçerler. Yarış başlangıç çizgileri adımlar sayılarak bahçe alanına göre belirlenir. Koşma mesafesinin çok uzun veya kısa olmamasına dikkat edilmelidir. Her grubun karşısına
5-6 öğrenci yan yana sıralanır. Öğretmen bu öğrencilerin boynuna hazırladığı kelimeleri ,(isim de olabilir)asar. Her gruptan birer öğrenci öğretmenin düdük sesiyle hızla koşmaya başlar. Öğretmenin söylediği kelime veya isime dokunup kendi grubundaki sıranın en arkasına geçer. Sonra diğer iki öğrenci aynı şekilde yarışır. Bu sırada diğer öğrenciler öğretmenin söylediği kelimeyi tekrar edip alkış yaparak tempo tutarlar. Oonaaat,oonaat gibi…Oyuna tüm öğrencilerin katılması için boynunda kağıt asılı olan öğrenciler  bir süre sonra değiştirilecektir.


5.OYUNUN ADI: (TOP)LA SAY

Kullanılacak materyaller: Küçük ve büyük toplar
Çocuklara 1-2 gün önceden 10’arlı, 5’erli, 2’şerli 100’e kadar saymayı çalışıp öğrenmeleri, oyun oynayacakları hatırlatılır.
Öğrenciler büyük bir daire oluştururlar. Sınıf mevcudu çok kalabalıksa 2 daire de olabilir. Öğretmen dairenin ortasına geçer ve oyunu anlatır. Herkes elindeki küçük topu yanındaki arkadaşına hızlıca verirken 5 ve 5’in katları yüksek sesle söylenecektir. Arada takılan bilemeyen veya topu düşüren öğrenci daire dışına çıkartılıp bir sonraki turu bekleyecektir. En sona bir öğrenci kalana kadar oyun devam ettirilmez.7-8 öğrenci kaldığında hep beraber diğer arkadaşları da gelip el ele tutuşur ve ritmik bir şekilde 5 er li 100 e kadar sayarlar. Aynı şekilde 10 arlı veya 2 şerli ritmik sayma yapılabilir. Büyük topu yerde 1 kez zıplatarak veya karşıdaki arkadaşının kucağına zıplatmadan atabilir.




6.OYUNUN ADI: GÖZLER BAĞLI

Kullanılacak materyaller: Kalem, top, telefon, portakal, simit, vb… 3 er tane olmalı. Bir kutu içerisinde bulunursa daha esrarengiz olacak. Çocukların merakları ve ilgileri artacaktır.
Gönüllü 3 öğrenci seçilir. Diğer öğrencilere yüzleri dönük bir şekilde her biri ayrı sıraya oturur. Bu 3 öğrenci de kendisine yardımcı olacak 3 arkadaşını seçer. Gönüllü öğrencilerin gözleri yardımcı seçilen 3 arkadaş tarafından uygun bir yazma veya fular ile bağlanır. Öğretmen veya veli yardımcı olabilir. Öğretmen yardımcılara birer portakal verir ve arkadaşlarının eline koymalarını ister. Bu sırada sınıfta çıt yoktur. Gönüllü öğrencilerden hangisi gözü kapalıyken, dokunarak, koklayarak elinde ne olduğunu bilir ve sıradaki kağıda doğru bir şekilde yazarsa herkes tarafından alkışlanır. Diğer gönüllülerle oyun devam eder. Bu sırada yerlerinde oturan öğrenciler kendi defterlerine yazabilirler. (portakal ve sonra seçilecek araçları)




7.OYUNUN ADI: BAHÇENİ SEÇ

Kullanılacak materyaller: Büyük kağıtlar, kalem, yapıştırıcı, önceden hazırlanan resimler
Çocuklar 4 lü küme oluştururlar. Her küme kendisine bir bahçe seçer. Çiçek Bahçesi, Meyve Bahçesi, Hayvanat Bahçesi, Çocuk Bahçesi
Öğretmen her gruba büyük kağıtlarını ve kalemlerini verip oyunu anlatır. Söyleyeceğim ve tahtaya yazacağım sesle başlayan bir şey yazmanızı isteyeceğim. Herkes bulunduğu gruba uygun bir şey yazmalı. a sesi verildiğini düşünelim. Düdük veya marakas sesiyle çiçek bahçesi kağıdının köşesine a harfiyle başlayan bir çiçek yazacak. Meyve bahçesi meyve, hayvanat bahçesi hayvan ismi, çocuk bahçesi de çocuk ismi yazacak. En çabuk yazan grup bitirdiğinde diğerleri kalemleri bırakacaklar. Oyun sonunda bahçesine en çok isim yazmış olan grup alkışlanır. Tüm gruplar tebrik edilir. Oyun istenirse önceden hazırlanmış küçük resimleri gruplara dağıtılarak biraz daha renklendirilebilir. Bir öğrenci ismi yazarken diğeri onun karşısına uygun resmi bulup yapıştırabilir. Hatırlayamadıklarında resimlere bakarak çağrışım yapması sağlanabilir.




8. .OYUNUN ADI:  KAPALI ZARF

Kullanılacak materyaller: Büyük kağıtlar, kalem, önceden hazırlanan kelimeler
Öğretmen önceden hazırladığı kelime gruplarını kapalı bir zarfın içinde küme gruplarına verir. Kelimelerin çocukların öğrendikleri ve birbirleriyle bağlantı kurulabilecek şekilde seçilmesi önemlidir. Her gruptan verilen bütün kelimeleri kullanarak bir şiir, şarkı veya hikaye yazmaları istenir.
Bir süre sonra tüm gruplar oluşturdukları, yazdıkları ürünleri diğer gruplara anlatır, okur veya söylerler.


9.OYUNUN ADI: İLK KİTABIM

Kullanılacak materyaller: Büyük kağıtlar, kalem, yapıştırıcı, önceden hazırlanan resimler
Öğretmen hafta sonu için öğrencilerine görev verir. Her öğrenci 5 tane A4 kağıdını ikiye katlayarak ortadan zımbalayıp, her bir sayfaya yarısından fazla yer kaplamayacak şekilde bir resim çizsin, boyasın veya bulduğu herhangi bir resmi yapıştırsın. Etkinlik yapılacağı gün okula getirsin. Veliler ihtiyaç duyan öğrencilere biraz yardımcı olabilir. Her öğrenci numara sırasına göre kendisinden sonra gelen öğrenciye kendi getirdiği çalışmasını verir. Bütün öğrencilerde arkadaşının çalışması vardır. Öğretmen öğrencilerine şimdi elinizde ki resimleri n yanındaki boşlukları istediğiniz şekilde yazarak bir kitap oluşturmanızı istiyorum der. Öğrenciler Yazdıklarının resimle bağlantılı olması konusunda fazla sıkmadan yönlendirilebilirler. Ortaya çıkan kitaplarda 2 öğrencinin ismi yazılır. Sırayla evlerine götürüp ailelerine gösterebilirler.


10.OYUNUN ADI: İSİM, HAYVAN, MEYVE, EŞYA

Kullanılacak materyaller: Kağıt, kalem
Kağıtlar çizgilerle bölümlere ayrılır. Herkes verilen sesle ilgili en kısa zamanda isim, hayvan, meyve ve eşya bularak kendi kağıdına yazar. Yanlış yazılanlar kabul edilmez. Bitiren diğerlerini bir süre bekler.(100 e kadar sayma)Herkes bulduğunu diğerlerine söyler. Her bir isim için 10 puan verilir. Puanlar toplanır. En çok puan alanlar oyunu kazanmış olur.
Eskiden de oynadığımız bu oyunu çocuklar kendi aralarında veya evde aileleriyle de oynayabilirler. Düşünme becerileri, hafıza, dikkat, ilişkilendirme, ayırt etme, sayma, toplama, sınıflandırma gibi pek çok beceriyi kazanabileceği, geliştirebileceği bir oyun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder