OYUNUN ADI: KELİME AVI -1-
Öğrenci velileri ve-veya öğretmen tarafından
çocukların öğrendikleri kelimeler A4 kağıdının yarısına tahta kalemiyle
okunaklı bir şekilde yazılır. Kelimelerin
yazılacağı önceden belirlenmelidir. Çünkü oyun sonunda bu kelimelerle anlamlı
bir cümle oluşturulması istenecektir. Hazırlanan kartlar ayrı ayrı iplere
geçirilerek okul bahçesinde farklı yerlere asılır.(çocukların yetişebileceği
yerler olmasına dikkat ediniz. Çocuklar la 6 şar kişilik 6 grup oluşturulur.
Her grup kendi ismini belirler. İlk 3 grup(6 lı) öğretmenden kelimeleri
toplayacakları boş kutuyu ve hangi kelimeleri bulup kutuya atacakları yazılı
olan listeyi öğretmenden sırayla alırlar, incelerler. Öğretmenin zil, marakas, düdük
sesiyle çocuklar bahçede koşuşmaya başlar. Kendi listelerinde olan buldukları
kelimeleri alıp kutuya atarlar. Bu sırada diğer 6 şar kişilik 3 grup onları
izler tempo tutar. Yıldızlar, yıldızlar vb… Kelimeleri bulan kutulara koyan
çocuklar sahneye gelirler. Buldukları 6 ayrı kelimeden birer tane alarak yan
yana dizilir, anlamlı bir cümle oluştururlar. Alkışlar gelir. Diğer grupla oyun
benzer şekilde devam ettirilir.
Örnek cümleler:
Meral/ iri/ taneli/ narlar/ al/, tart./
Onat on tane terli atleti at.
Meltem anneni nineni anla Ertan a anlat. Vb…
2.OYUNUN ADI: ELA
LALE, EL ELE
Kullanılacak materyaller:
Tebeşir, sek sek için uygun büyüklükte taş
Çocukları öğrenci sayılarına göre 5-6 şarlı gruplara
ayırınız. Çocuklardan sek sek çizmeleri ve her sek sek karesine okumayı ve
yazmayı öğrendikleri bir kelimeyi yazmaları istenir. Sırayla sek sek oynarlar.
Her zıpladığı karede yazan yazıyı söylerler. Öğrenciler farklı kelimler
yazmaları için yönlendirilebilir.
Oyun teneffüslerde
veya okul dışı zamanda arkadaşlar arasında oynanılabilir.
3.OYUNUN ADI: ZIP ZIP ZIPLA
Kullanılacak
materyaller:
A4 kağıdı, renkli tahta kalemi
Öğrenilen kelimeler a4 kağıtlarına yazılır.(Öğrenciler
de yazabilir, okunaklı olmasına dikkat edilmelidir.).Her öğrenciye kelimenin
yazılı olduğu bir kağıt verilir. Çocuklar kağıtlarının kenarlarına basarak bir
daire oluştururlar. Bir ebe seçilir. Öğretmen hangi kelimeyi söylerse ebe o
kelimenin üzerine basmış olan çocuğun yerine zıplayarak hızlıca geçer. Bir kaç
tur sonra öğrencilerin yerleri değiştirilerek oyuna devam edilir.
Rüzgarlı
havalarda kağıdın uçmaması için yere de tebeşirle bir daire çizerek içine
öğrenciler yazabilir.
4.OYUNUN ADI:
TAKIMINI KUR
Kullanılacak
materyaller:
A4
kağıdı, renkli tahta kalemi, ip, düdük veya zil
Öğrencilere
oyundan 1-2 gün önce çalışıp yeni öğrendikleri kelimeleri tekrarlamaları, oyun
oynayacakları söylenir.
Öğrenilen
kelimeler A4 kağıtlarına açık ve anlaşılır bir şekilde 2 şer tane aynı
kelimeden olmak üzere yazılır. İplere takılır. Yarışacak 2 grup öğrenci
birbirlerinin arkasına sıraya geçerler. Yarış başlangıç çizgileri adımlar
sayılarak bahçe alanına göre belirlenir. Koşma mesafesinin çok uzun veya kısa
olmamasına dikkat edilmelidir. Her grubun karşısına
5-6 öğrenci yan
yana sıralanır. Öğretmen bu öğrencilerin boynuna hazırladığı kelimeleri ,(isim
de olabilir)asar. Her gruptan birer öğrenci öğretmenin düdük sesiyle hızla
koşmaya başlar. Öğretmenin söylediği kelime veya isime dokunup kendi grubundaki
sıranın en arkasına geçer. Sonra diğer iki öğrenci aynı şekilde yarışır. Bu
sırada diğer öğrenciler öğretmenin söylediği kelimeyi tekrar edip alkış yaparak
tempo tutarlar. Oonaaat,oonaat gibi…Oyuna tüm öğrencilerin katılması için
boynunda kağıt asılı olan öğrenciler bir
süre sonra değiştirilecektir.
5.OYUNUN
ADI: (TOP)LA SAY
Kullanılacak
materyaller: Küçük ve büyük toplar
Çocuklara
1-2 gün önceden 10’arlı, 5’erli, 2’şerli 100’e kadar saymayı çalışıp öğrenmeleri,
oyun oynayacakları hatırlatılır.
Öğrenciler
büyük bir daire oluştururlar. Sınıf mevcudu çok kalabalıksa 2 daire de olabilir.
Öğretmen dairenin ortasına geçer ve oyunu anlatır. Herkes elindeki küçük topu
yanındaki arkadaşına hızlıca verirken 5 ve 5’in katları yüksek sesle söylenecektir.
Arada takılan bilemeyen veya topu düşüren öğrenci daire dışına çıkartılıp bir
sonraki turu bekleyecektir. En sona bir öğrenci kalana kadar oyun devam
ettirilmez.7-8 öğrenci kaldığında hep beraber diğer arkadaşları da gelip el ele
tutuşur ve ritmik bir şekilde 5 er li 100 e kadar sayarlar. Aynı şekilde 10
arlı veya 2 şerli ritmik sayma yapılabilir. Büyük topu yerde 1 kez zıplatarak
veya karşıdaki arkadaşının kucağına zıplatmadan atabilir.
6.OYUNUN
ADI: GÖZLER BAĞLI
Kullanılacak
materyaller: Kalem, top, telefon, portakal, simit, vb… 3 er tane olmalı. Bir
kutu içerisinde bulunursa daha esrarengiz olacak. Çocukların merakları ve
ilgileri artacaktır.
Gönüllü
3 öğrenci seçilir. Diğer öğrencilere yüzleri dönük bir şekilde her biri ayrı
sıraya oturur. Bu 3 öğrenci de kendisine yardımcı olacak 3 arkadaşını seçer.
Gönüllü öğrencilerin gözleri yardımcı seçilen 3 arkadaş tarafından uygun bir
yazma veya fular ile bağlanır. Öğretmen veya veli yardımcı olabilir. Öğretmen
yardımcılara birer portakal verir ve arkadaşlarının eline koymalarını ister. Bu
sırada sınıfta çıt yoktur. Gönüllü öğrencilerden hangisi gözü kapalıyken,
dokunarak, koklayarak elinde ne olduğunu bilir ve sıradaki kağıda doğru bir
şekilde yazarsa herkes tarafından alkışlanır. Diğer gönüllülerle oyun devam eder.
Bu sırada yerlerinde oturan öğrenciler kendi defterlerine yazabilirler.
(portakal ve sonra seçilecek araçları)
7.OYUNUN
ADI: BAHÇENİ SEÇ
Kullanılacak
materyaller: Büyük kağıtlar, kalem, yapıştırıcı, önceden hazırlanan resimler
Çocuklar 4 lü
küme oluştururlar. Her küme kendisine bir bahçe seçer. Çiçek Bahçesi, Meyve Bahçesi,
Hayvanat Bahçesi, Çocuk Bahçesi
Öğretmen
her gruba büyük kağıtlarını ve kalemlerini verip oyunu anlatır. Söyleyeceğim ve
tahtaya yazacağım sesle başlayan bir şey yazmanızı isteyeceğim. Herkes
bulunduğu gruba uygun bir şey yazmalı. a sesi verildiğini düşünelim. Düdük veya
marakas sesiyle çiçek bahçesi kağıdının köşesine a harfiyle başlayan bir çiçek yazacak.
Meyve bahçesi meyve, hayvanat bahçesi hayvan ismi, çocuk bahçesi de çocuk ismi yazacak.
En çabuk yazan grup bitirdiğinde diğerleri kalemleri bırakacaklar. Oyun sonunda
bahçesine en çok isim yazmış olan grup alkışlanır. Tüm gruplar tebrik edilir.
Oyun istenirse önceden hazırlanmış küçük resimleri gruplara dağıtılarak biraz
daha renklendirilebilir. Bir öğrenci ismi yazarken diğeri onun karşısına uygun
resmi bulup yapıştırabilir. Hatırlayamadıklarında resimlere bakarak çağrışım
yapması sağlanabilir.
8.
.OYUNUN ADI: KAPALI ZARF
Kullanılacak
materyaller: Büyük kağıtlar, kalem, önceden hazırlanan kelimeler
Öğretmen
önceden hazırladığı kelime gruplarını kapalı bir zarfın içinde küme gruplarına
verir. Kelimelerin çocukların öğrendikleri ve birbirleriyle bağlantı
kurulabilecek şekilde seçilmesi önemlidir. Her gruptan verilen bütün kelimeleri
kullanarak bir şiir, şarkı veya hikaye yazmaları istenir.
Bir
süre sonra tüm gruplar oluşturdukları, yazdıkları ürünleri diğer gruplara anlatır,
okur veya söylerler.
9.OYUNUN
ADI: İLK KİTABIM
Kullanılacak
materyaller: Büyük kağıtlar, kalem, yapıştırıcı, önceden hazırlanan resimler
Öğretmen
hafta sonu için öğrencilerine görev verir. Her öğrenci 5 tane A4 kağıdını ikiye
katlayarak ortadan zımbalayıp, her bir sayfaya yarısından fazla yer
kaplamayacak şekilde bir resim çizsin, boyasın veya bulduğu herhangi bir resmi
yapıştırsın. Etkinlik yapılacağı gün okula getirsin. Veliler ihtiyaç duyan
öğrencilere biraz yardımcı olabilir. Her öğrenci numara sırasına göre
kendisinden sonra gelen öğrenciye kendi getirdiği çalışmasını verir. Bütün
öğrencilerde arkadaşının çalışması vardır. Öğretmen öğrencilerine şimdi
elinizde ki resimleri n yanındaki boşlukları istediğiniz şekilde yazarak bir
kitap oluşturmanızı istiyorum der. Öğrenciler Yazdıklarının resimle bağlantılı
olması konusunda fazla sıkmadan yönlendirilebilirler. Ortaya çıkan kitaplarda 2
öğrencinin ismi yazılır. Sırayla evlerine götürüp ailelerine gösterebilirler.
10.OYUNUN
ADI: İSİM, HAYVAN, MEYVE, EŞYA
Kullanılacak
materyaller: Kağıt, kalem
Kağıtlar
çizgilerle bölümlere ayrılır. Herkes verilen sesle ilgili en kısa zamanda isim,
hayvan, meyve ve eşya bularak kendi kağıdına yazar. Yanlış yazılanlar kabul
edilmez. Bitiren diğerlerini bir süre bekler.(100 e kadar sayma)Herkes
bulduğunu diğerlerine söyler. Her bir isim için 10 puan verilir. Puanlar toplanır.
En çok puan alanlar oyunu kazanmış olur.
Eskiden
de oynadığımız bu oyunu çocuklar kendi aralarında veya evde aileleriyle de
oynayabilirler. Düşünme becerileri, hafıza, dikkat, ilişkilendirme, ayırt etme,
sayma, toplama, sınıflandırma gibi pek çok beceriyi kazanabileceği,
geliştirebileceği bir oyun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder